سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قلمی که برای همه می نویسد غیر خود

خبرنگاران چشم و گوش مردم یک جامعه هستند، به طوری که در طول سال برای چشم و گوش و زبان همه هستند اما نوبت به روز خبرنگار که می رسد بازهم نمی توانند از حق خود و نیازها و مشکلاتشان بگویند شاید چون در طول سال اینقدر مشکلات متعدد دیده اند که گاه از مشکلات خود فراموش می کنند
با این حال خبرنگاران نیز مثل همه شهروندان ایرانی شهروند محسوب می شوند و نیاز دارند که به مشکلاتشان رسیدگی شود اما حال که متولی ندارند با خود قلم به دست گیرند و خبرنگار خود شوند.
خبرنگاری یکی از مشاغلی محسوب می شود که به عقیده بسیاری از صاحب نظران جزو سخت ترین و پر آسیب ترین حرفه هاست چرا که خبرنگاران به عنوان دیده بانان بر تمام امور جامعه حق نظارت دارند و باید بدون تحریف حقایق، وقایع و رویداد های جامعه را بازتاب دهند، مردم را از امور جامعه آگاه کنند. چنین وظیفه ای مشکلات و گرفتاریهای گوناگون را برای آنان به ارمغان می آورد.
بله خبرنگاران دیده بانان قلمروهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در هر جامعه محسوب می شوند. هرگاه در گستره ملی یا بین المللی به منافع ملت ها آسیب برسد، آنان مسئولیت دارند چنین مواردی را به افکار عمومی گوشزد کنند و این به شجاعت و صراحت لهجه نیاز دارد.خبرنگاران، افتخار نمایندگی افکار عمومی جامعه خود را با گرفتن امتیازهای مادی و محصور شدن درحصارهای تنگ شخصی عوض نمی کنند.
17 مرداد در ایران روز خبرنگار نامگذاری شده است. امسال در شرایطی به استقبال این روز می رویم که خبرنگاران با ناملایمات کوچک و بزرگی در کشور دست و پنجه نرم می کنند اما کماکان هیچ تعهدی نسبت به این حرفه وجود ندارد و خبرنگاران با وجو سختی که در کار دارند با مشکلات معیشتی، اقتصادی و تفریحی و... کماکان روبه رو هستند.
حمایت از خبرنگار در شعاردادن و جشن روز خبرنگار خلاصه نمی شود . حمایت از خبرنگار در عمل ، با احترام به آزادی قلم و آزاد اندیشی به اثبات می رسد
خبرنگاران و سایر افرادی که در زمینه ی تولید خبر دستی دارند ، حق دارند به سایت ها و مراکز معتبر خبر دسترسی داشته باشند ؛ اخبار را تحلیل کنند و با مردم در ارتباط باشند . محدود کردن این امکانات ، نشان از بی توجهی به حقوق قانونی مطبوعات است . از این رو در جوامعی که خبرها به روز نیستند یا به دلایلی تحریف می شوند ، افراد جامعه در صدد برمی آیند که از هر راه ممکن به اخبار واقعی دست بیابند . در شرایطی که خبرنگاران برای تولید و نشر اخبار با محدودیت هایی مواجه باشند و یا دست اندرکاران خبر ، اخبار را سانسور کنند ، مردم عادی که خبرنگار هم نیستند ، دست به کار می شوند و با تهیه فیلم و عکس از حوادث به طور مستقیم ، آخرین اخبار را به شکل مستند از طریق شبکه های اینترنت به سراسر دنیا انتقال می دهند . در عصر ارتباطات ، مردم راه دست یابی به اطلاعات را پیدا می کنند . حتی آنان که الفبای خبرنگاری را هم نمی دانند ، در شرایطی مانند خبرنگاران حرفه ای عمل می کنند و علاوه بر دستیابی به اخبار صحیح ، باعث انتشار سریع آنها هم می شوند
حوزه ی خبر ، حوزه ای جذاب و پرمخاطره و در عین حال بسیار متنوّع است . گوناگونی اخبار باعث شده که خبرنگاران هم هر کدام در یک حوزه ی خبری تخصّص پیدا کنند . گاه انتشار برخی خبرها برای خبرنگار دردسرهایی به بار می آورد از این رو این حرفه افرادی را طلب می کند که علاوه بر تیزبینی ، صداقت و سرعت عمل ، شهامت گفتن حقایق را هم داشته باشد . آنچه مسلم است خبرنگاری که صداقت پیشه و متعهد است از گفتن حرف حق ابایی ندارد و شرافت خبرنگاری را با ریاکاری آلوده نمی کند.



[ دوشنبه 92/5/14 ] [ 9:33 عصر ] [ مرجان ] نظر

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه